Tuesday 19 July 2016

Passat B7 sisätilalämmitinhaaroitussarjan asennus

Tässä ohjeet 2013 Volkswagen Passat DSG B7 sisätilalämmitinpistorasian asennukseen.

Ostin Defa-sisähaaroitusjohdon ja puskurijohdon tori.fi:stä, noin 40€ postitettuna. Myös Autovahinkokeskuksella on hyvä valikoima käytettyjä johtosarjoja, puskurijohto ja sisähaaroitus yht. noin 70€. Passattiin tarvitaan puskurijohdon lisäksi kaksi jatkojohtoa jotta ne ylttävät apukuskin jalkatilaan helposti.

Läpivienti sijaitsee konetilassa akun takana. Akku poistetaan tieltä irroittamalla akkukaapelit ja akun kiinnityslätkä akun alareunasta moottorin puolelta. Tämän jälkeen akkukotelon seinät poistetaan. Tulipellissä näkyy alkuperäisen johtosarjan läpivienti ja sen vieressä on vasemmalla puolella on 'kellonmuotoinen' kumilätkä josta vedin haaroitussarjan sisään. Nyt kun asiaa mietin niin kyseessä varmaan on manuaalivaihteisen auton kytkinpolkimen läpivienti ja siinä tapauksessa tämä ohje sopii vain automaattilaatikolla oleviin autoihin. Toisaalta vieressä on auton johtosarjan läpivienti jossa on vielä tilaa panssarikaapelille.

Läpivienti akkukotelon takana.
Läpivienti lähempää, oikealla puolella auton johtosarjan läpivienti.


Asennuksen sisältä aloitin poistamalla radion ja hansikaslokeron. Radio irroitetaan vetämällä kehys irti, alla olevassa kuvassa on kiinnityspisteiden paikat. Apuna käytin Ebaysta tilattua verhoilunirroitustyökalusarjaa.

Radion kehys.
Hansikaslokeron lähtee irti irroittamalla kolme ruuvia alhaalta ja muutama ruuvi lokeron etulaidasta sisäpuolelta. Tämän lisäksi keskellä alhaalla on lukitus jota meisselillä painamalla lokero lopulta irtoaa. Seuraavaksi irroitin kuskin jalkatilan alasuojan joka on muutamalla ruuvilla kiinni. OBD II liitin pitää myös irroittaa. Ratin vasemmalta puolelta kannattaa irroittaa lokero niin näkyvyys kojelaudan alle on parempi. Se irtoaa ilman työkaluja avaamalla se alas asti ja vetämällä irti saranoilta. Irroitin myös apukuskin vasemman jalkalistan johon kiinnitin pistorasian. Tämän irroitus ei ole välttämätön jos ruuvaa rasian suoraan kiinni muoviin. Itse käytin 4 mm läpipultteja ja muttereita. Jalkalista irtoaa irroittamalla yksi ruuvi ja vetämällä takaa vaihdekepin kohdalta alaspäin. Ruuvin vieressä on vielä yksi pidike joka irtoaa vetämällä muovia taaksepäin.

Läpivienti sisäpuolella on kahden verhoilun läpi tulevan kierretapin yläpuolella. Äänieristeet ovat aika paksut ja painoin ulkopuolelta piikillä merkin mistä johdon aioin vetää läpi ja porasin 20mm reikäporalla eristeisiin reiän.

Läpivienti sisäpuolelta katsottuna.

Läpivienti valkoisten tappien kohdalla, äänieriste oli valmiiksi leikattu kuvan mukaisesti. Reikä porattu itse.

 Sisällä työnsin johdon radion yläpuolelta kuskin jalkatilaan jossa se riitti noin ratin yläpuolelle jossa liitin johdon moottoritilasta tulevaan johtoon. Rasian ruuvasin apukuskin jalkatilassa aivan vasempaan etukulmaan ja johto meni kivasti hansikaslokeron vierestä verhoilujen sisään.
Sisähaaroitusjohdon rasia. Kuvassa myös samalla lisäämäni jalkatilan valo.

 Konetilassa läpiviennin läpi tulevan johdon vedin aluksi vinosti alaspäin jotta mahdollinen vesi ei valuisi johtoa myöden sisään. Johdossa oli sen verran ylimääräistä että vedin puskurijohdon jatkoskohdan akun vierestä imuilmaputken päälle johon siis tuli toinen liitos. Siitä vedin puskurijohdon kaapelinvetovaijerilla alemman maskin reunaan eikä puskuria tarvinnut irroittaa lainkaan.

Defa minipistoke Passat B7 maskissa.
Minipistokkeen kiinnitin nyt aluksi ihan vain nippusiteillä mutta jos tässä joskus otan puskurin irti niin todennäköisesti siirrän pistokkeen sumuvalon viereen. Johdon kiinnitys on myös vielä puutteellinen kun etupää on niin hyvin suojattu että johtoon ei pääse mistään helposti käsiksi.

 Lohkolämmitintä en ole ainakaan vielä hankkinut kun käsittääkseni DSG:n kanssa olisi lämmittimessä oltava pumppu. TT Thermon 1000KLD pitäisi olla autoon sopiva ja tuota on myös kehuttu tehokkaaksi. Luotettavuudesta olen taasen lukenut jotain moitteita. Akkulaturin hankinta on myös ollut suunnitelmissa, mutta Passatissa kun on kaksi akkua niin latausjärjestelyt eivät ole ihan yksinkertaiset jos haluaa ladata molempia akkuja samaan aikaan.




No comments: