Ostin Defa-sisähaaroitusjohdon ja puskurijohdon tori.fi:stä, noin 40€ postitettuna. Myös Autovahinkokeskuksella on hyvä valikoima käytettyjä johtosarjoja, puskurijohto ja sisähaaroitus yht. noin 70€. Passattiin tarvitaan puskurijohdon lisäksi kaksi jatkojohtoa jotta ne ylttävät apukuskin jalkatilaan helposti.
Läpivienti sijaitsee konetilassa akun takana. Akku poistetaan tieltä irroittamalla akkukaapelit ja akun kiinnityslätkä akun alareunasta moottorin puolelta. Tämän jälkeen akkukotelon seinät poistetaan. Tulipellissä näkyy alkuperäisen johtosarjan läpivienti ja sen vieressä on vasemmalla puolella on 'kellonmuotoinen' kumilätkä josta vedin haaroitussarjan sisään. Nyt kun asiaa mietin niin kyseessä varmaan on manuaalivaihteisen auton kytkinpolkimen läpivienti ja siinä tapauksessa tämä ohje sopii vain automaattilaatikolla oleviin autoihin. Toisaalta vieressä on auton johtosarjan läpivienti jossa on vielä tilaa panssarikaapelille.
Läpivienti akkukotelon takana. |
Läpivienti lähempää, oikealla puolella auton johtosarjan läpivienti. |
Asennuksen sisältä aloitin poistamalla radion ja hansikaslokeron. Radio irroitetaan vetämällä kehys irti, alla olevassa kuvassa on kiinnityspisteiden paikat. Apuna käytin Ebaysta tilattua verhoilunirroitustyökalusarjaa.
Radion kehys. |
Läpivienti sisäpuolella on kahden verhoilun läpi tulevan kierretapin yläpuolella. Äänieristeet ovat aika paksut ja painoin ulkopuolelta piikillä merkin mistä johdon aioin vetää läpi ja porasin 20mm reikäporalla eristeisiin reiän.
Läpivienti sisäpuolelta katsottuna. |
Läpivienti valkoisten tappien kohdalla, äänieriste oli valmiiksi leikattu kuvan mukaisesti. Reikä porattu itse. |
Sisällä työnsin johdon radion yläpuolelta kuskin jalkatilaan jossa se riitti noin ratin yläpuolelle jossa liitin johdon moottoritilasta tulevaan johtoon. Rasian ruuvasin apukuskin jalkatilassa aivan vasempaan etukulmaan ja johto meni kivasti hansikaslokeron vierestä verhoilujen sisään.
Sisähaaroitusjohdon rasia. Kuvassa myös samalla lisäämäni jalkatilan valo. |
Konetilassa läpiviennin läpi tulevan johdon vedin aluksi vinosti alaspäin jotta mahdollinen vesi ei valuisi johtoa myöden sisään. Johdossa oli sen verran ylimääräistä että vedin puskurijohdon jatkoskohdan akun vierestä imuilmaputken päälle johon siis tuli toinen liitos. Siitä vedin puskurijohdon kaapelinvetovaijerilla alemman maskin reunaan eikä puskuria tarvinnut irroittaa lainkaan.
Defa minipistoke Passat B7 maskissa. |
Lohkolämmitintä en ole ainakaan vielä hankkinut kun käsittääkseni DSG:n kanssa olisi lämmittimessä oltava pumppu. TT Thermon 1000KLD pitäisi olla autoon sopiva ja tuota on myös kehuttu tehokkaaksi. Luotettavuudesta olen taasen lukenut jotain moitteita. Akkulaturin hankinta on myös ollut suunnitelmissa, mutta Passatissa kun on kaksi akkua niin latausjärjestelyt eivät ole ihan yksinkertaiset jos haluaa ladata molempia akkuja samaan aikaan.
No comments:
Post a Comment